משחקים לחיזוק החוסן המשפחתי

משחקים לחיזוק החוסן המשפחתי כוללים מגוון רחב של משחקים איכותיים, משחקי קופסא וקלפים שמטרתם חיזוק המשאבים והכוחות במשפחה, כלומר חיזוק החוסן.

המושג חוסן (RESILIENCE) מתייחס ליכולת הנרכשת שלנו להתמודד עם אתגרים יומיומיים: פרנסה, קורת גג בטוחה, מזון, בריאות גופנית, בריאות פסיכולוגית, יחסים משמעותיים וחברתיים וכן הלאה. גם אם איננו ערים לכך, לכולנו יש בשגרה דרכי התמודדות או משאבים פנימיים שמעניקים לנו חוסן. לדוגמה: בנייה של חוסן גופני באמצעות הקפדה על תנועה וחיים בריאים, חוסן נפשי או רוחני, קשרים חברתיים תומכים – בעבודה, בחיים הפרטים, בלימודים ובקהילה.

האתגרים שעלינו להתמודד איתם מתעצמים – מתח ולחץ נפשי, הענקת תמיכה למשפחה, קיום שגרה חלופית לעבודה, העדר מסגרות חינוך ומציאת פתרונות להכנת אוכל וארוחות מסביב לשעון. הפגיעה בשגרה המוכרת מקשה עלינו להישען על אותם משאבי תמיכה שהיו זמינים לנו קודם. לדוגמה: חוגים וספורט, מפגשים חברתיים, תחושת עשייה וריכוז בשעות העבודה, חיבור לטבע או לתחביב.

דגשים להתמודדות עם מצבי משבר ומצוקה

בתהליך ההתמודדות עם מצבי משבר ומצוקה מעורבים שלושה גורמים: המשפחה, הילד עם הצרכים המיוחדים והגורמים המטפלים. הסינרגיה ביניהם תאפשר תפקוד יעיל והולם. בעת התמודדות עם מצבי משבר ומצוקה כדאי לשים לב לנקודות הללו:

  • תקשורת פתוחה וחיובית –  רצוי להימנע מיצירת טאבו על המצב. מומלץ לשוחח ולהביע רגשות. לעיתים המשפחה נמנעת מלדבר על הבעיה עם הילד עצמו, עם שאר בני המשפחה או עם הסביבה, בעקבות קושי לדבר על כאב וסבל או מתוך חשש שהדיבור יפגע בילד עם הצרכים המיוחדים.
  • שיתוף בנטל –  חשוב לקיים במשפחה חלוקת עבודה גמישה, ללא כבילות ומתוך התחשבות הדדית, תוך חלוקת המטלות בין בני המשפחה.
  • התמודדות רגשית –  לעיתים מתוך טרדות היום יום, הדאגה המתמדת והמסירות, שוכחים בני המשפחה לדאוג לצרכים הרגשיים של עצמם, מצב שעלול להעצים את הכעס ותחושת חוסר האונים. כמו כן חשוב להמשיך ולעשות פעילויות החשובות למשפחה כולה, כגון חוגים, טיולים, פגישות, מופעים ועוד.
  • תחושת היכולת העצמית והלכידות המשפחתית –  כדאי לחזק את ההעצמה המשפחתית, לשמור על אופטימיות ועל תחושת אוטונומיה מתוך תפיסת עולם מציאותית, ושמירה על “היחד” המשפחתי.
  • יחס מכבד ומשתף לגורמים מסייעים –  חשוב לדעת לשתף אותם וגם להסתייע בהם בעת הצורך, לא מתוך חולשה אלא כבחירה מושכלת.

מציג את כל 39 התוצאות