משחקים שבלב
Categories
מאמרים על טראומה וכלים לטיפול

התסמונת הפוסט טראומטית כמנגנון הסתגלות לטראומה מתמשכת

התסמונת הפוסט טראומטית כמנגנון הסתגלות לטראומה מתמשכת

השלכות החשיפה לטראומה מתמשכת בקרב ילדי הדרום

מנחה: פרופ’ קרני גינזבורג

אוניברסיטת תל אביב, אפריל 2016

תקציר

במזרח התיכון, ילדים ומתבגרים רבים חשופים לאירועי טראומה חוזרים ומתמשכים כתוצאה מהקונפליקט הישראלי פלסטיני. קונפליקט זה גובה מחיר יקר משני צידי המתרס, ישראלים ופלסטינים. תושבי העיר שדרות והישובים הסובבים אותה הם אחת מהקבוצות הסובלת ביתר שאת מקונפליקט זה, בקרב הישראלים. מאז שנת 2000 אלפי טילים ורקטות נורים מכיוון רצועת עזה. ילדים שנולדו באזור חשופים לאורך חייהם הצעירים, ולאורך התבגרותם למציאות זו, של סכנת חיים מתמשכת. מחקרים מראים שגם בתקופות שקטות יחסית מציאות חייהם של ילדים אלו נחווית עדיין כסכנת חיים יומיומית וכי לאורך השנים נוצרים ומתפתחים מנגנוני התמודדות הישרדותיים נוכח איום קיומי מתמשך זה.

מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את תהליך ההתפתחות של מנגנונים אלו דרך השוואה בין שלוש קבוצות ילדים, שנחשפו לרמות שונות של איום. במחקר השתתפו שלוש קבוצות ילדים ומתבגרים בגילאי 10-14. הקבוצה ראשונה מנתה 313 ילדים מהעיר שדרות, שנחשפו לנפילות טילים באזור מגוריהם, משחר ילדותם. הקבוצה השניה מנתה 203 ילדים בגילאים תואמים מהעיר אשקלון, אשר החלו לחיות תחת איום טילים החל משנת 2008. הקבוצה השלישית מנתה 130 ילדים, מהעיר אור עקיבא אשר הינה בעלת דמיון מבחינת הרקע הסוציודמוגרפי לעיר שדרות אך תושביה לא נחשפו לאיום טילים.

איסוף הנתונים נערך באמצעות שאלונים לדיווח עצמי המותאמים לילדים. השאלונים בחנו את המשתנים: חשיפה לטראומה, תסמונת פוסט-טראומטית, קושי בויסות רגשי, רגישות סנסורית וקשיים בתפקוד החברתי. ממצאי המחקר מראים כי קיימים הבדלים מובהקים בין שלוש הקבוצות במשתנים: חשיפה לטראומה, תסמונת פוסט-טראומטית וקושי בויסות רגשי. כמו כן, ניתוח משוואות מבניות מראה את ההשפעות השונות של החשיפה לאירועי טראומה מתמשכים. מודל המחקר מראה קשרים מובהקים, ישירים ועקיפים, בין חשיפה ישירה לטראומה לבין סימפטומים פוסט-טראומטיים, רגישות סנסורית וקשיים בתפקוד החברתי, וכן קשרים מובהקים, עקיפים וישירים, בין חשיפה סובייקטיבית לטראומה לבין סימפטומים פוסט-טראומטיים, וקושי בויסות רגשי.

חידושו של מודל המחקר הנוכחי הוא בהצגת התפתחות התסמונת הפוסט-טראומטית כמנגנון הסתגלות, המשפיע על הרובדים שונים של הגוף והנפש. השלכותיו של מנגנון זה על התפתחותם של ילדים, החשופים למציאות של אירועי טראומה מתמשכת, מעמיק שורשיו מיום ליום, מאירוע חשיפה אחד למשנהו, ועלול להקשות על התפתחותם הנורמטיבית של רבים ואף עלול למנוע מהם להחלים באופן ספונטני.

התסמונת הפוסט טראומטית כמנגנון הסתגלות לטראומה מתמשכת

עבודת התזה של טל זכרין: התסמונת הפוסט טראומטית כמנגנון הסתגלות לטראומה מתמשכת.

עבודת הדוקטורט של טל זכרין: מודל דו-ערוצי מסביר לקשר בין השלכות חשיפה ממושכת לארועי טראומה לבין סקרנות והתקשרות, בקרב ילדים.

זכרין, ט. (2024). מה קורה ברחם כשאמא בטראומה? זווית ראיה רחבה על המציאות של אימהות הרות בשנה הזו, כמו גם על השלכות דחק מתמשך על העובר שברחמן והתפתחותו. אתר משחקים שבלב.

 

מידע חשוב

שעות פעילות
האתר לשרותכם 24/7
המשרד פתוח ימים א-ה בין השעות 9:00-16:00.
כתובתנו: הנורית 2/2 שדרות

אנחנו כאן בשבילך

יש לך שאלה?
אולי יש תשובות בעמוד שאלות ותשובות.
בכל מקרה נשמח גם לשמוע ממך בכל אחת מהדרכים הבאות:

שלחו לנו אימייל
תתקשרו אלינו
דברו איתנו בואטצאפ

עדין לא נרשמת למועדון הלקוחות שלנו?

מועדון הלקוחות של משחקים שבלב מאפשר לך לקבל לפני כולם עדכונים על משחקים ומוצרים חדשים.
מאמרים חדשים, מבצעים חמים והנחות מיוחדות השמורות אך ורק לחברי מועדון.

אנחנו מכבדים את פרטיותך ונשלח רק דברים שכיף לקבל.

טיפי עיצוב ובניית אתרים
0
    העגלה שלך
    העגלה ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן